Tema

OS i skolan 2018

Vi börjad att jobba med OS genom att ha det som en Grej of the day, alltså lite kort information om vad OS är för något.
Barnen blev indelade i olika lag/länder. De fick var sin flagga att färglägga tillsammans. De fick själva ta reda vilka färger den skulle ha.

Fredagen 9 februari hade vi invigning på våra olympiska lekar!
Alla ställde upp i led i sina lag och så tågade vi in i ett klassrum. Först och sist gick Karin och Jessica med sprakande tomtebloss.

När alla hade satt sig lagvis så kom Pia med facklan = ett stort tomtebloss, som skulle tända vår olympiska eld.
 
Sedan tittade vi på en film som handlade om de olympiska spelen. Den berättade om OS genom tiderna och vi såg historiska bilder och filmklipp.
Vi såg även en film om Pyeongchangs olympiska maskot Soohorang.
https://www.youtube.com/watch?v=vxE8v72B6xU

Vi startade våra OS-lekar på tisdagen 13 februari.
Kommentatorn visade dagens gren som var sugrörskastning. Man skulle kasta så långt man kunde med ett jättelångt sugrör.
Kommentatorn visade hur det kunde gå till.
Vi satt lagvis och ett lag i taget fick komma fram till spelarenan. Alla gjorde så bra kast, vi fick till och med två max-kast på 6 meter!

Resultaten skrevs upp på tavlan som sedan räknades samman och det togs fram ett medelvärde , det var ju olika antal deltagare i de olika lagen. Denna grenen vanns av lag Syrien!

Nästa dag (alla hjärtans dag) var det så dags för en ny gren, nämligen pompomskastning!
Kommentatorn provkastade så alla såg hur man skulle göra.

Vinnare i denna gren blev lag Norge!

Det är spännande att heja på sitt eget lag och se de andra deltagarna och heja på dem också. Många applåder blir det!

OS-lekarnas tredje dag. En del deltagare har åkt på sjukdom men det är inget man kan rå på. De deltagare som var här skötte det med bravur.
Idag var det dags för grenen jämfotahopp. Kommentatorn visade som vanligt hur man skulle göra (de flesta deltagarna gjorde längre hopp än detta visningshopp!).

Deltagarna är helt fantastiska och deltar med glädje.
Vinnare blev lag Norge!

Under sista dagen på vårt OS stod två grenar på programmet!
Här samlas lagen.

Den första grenen var parskidåkning! Vi hade ett par föråkare som visade först. Här gällde det att samarbeta på hög nivå och en svår grej var ju dessutom att man skulle vända också!  Detta skulle man göra på tid!
Lagen fick sedan bestämma två deltagare i laget som skulle åka på dessa skidor. Det klarade de av utan att vi vuxna behövde hjälpa till – bra.
Alla lagen gjorde så bra ifrån sig, imponerade blev vi!

Polen var det lag som åkte skidor snabbast!

OS sista gren för den här gången var ”sätta klädnypor på linan”.
En i laget skulle med en hand sätta upp 20 st klädnypor på en sträckt lina. Kommentatorn visade hur det gick till.
Då var återigen dags att utse någon från laget som skulle bli deras deltagare i denna gren. Det fick inte vara samma som i parskidåkningen (om det nu fanns fler att välja på i laget vill säga). De fixade det lika bra som förra gången.

I denna gren vann Sverige!

Nu var alla lekar avklarade och nu skulle alla siffror räknas samman och kontrollräknas. Det var så spännande! Det var mycket jämnt mellan lagen.
Det var bestämt att det skulle bli ett segrande lag och resterande lag skulle bli delad tvåa.
Nu skulle resultatet avslöjas, deltagarna satt som på nålar, förväntansfulla!
Det behövdes lite energi och de som ville fick godishjärtan att smaska på!

Alla som deltog skulle få ett diplom och en medalj.
Vi började med lagen som kom på delad andraplats.
 Danmark

Finland

SverigeTyskland

Syrien

Sedan återstod det två lag: Polen och Norge. Dessa två lag gick inte att skilja på utan de kom på delad förstaplats!!

Norge

Polen

Alla var så stolta när de fick sitt diplom och medalj!

Nu var det tid för avslutning.
Vi såg på fyrverkeri på smartboarden och vi hade tomtebloss tända.
Sedan släcktes den olympiska elden.

Barnen har alla deltagit med glädje och ett stort engagemang. Det har varit härligt att se. De har pratat om detta OS under övrig tid också under veckan. Många var så lyckliga.

 

Petter och hans 4 getter av Einar Norelius.

Under vecka 50 har vi startat upp ett tema kring boken: Petter och hans 4 getter.
Vi har startat med att göra geten Gul av mjölkpaket, vadd, gipsbindor och tyg. Det har främst varit elever i år 2 som har arbetat med geten.
Vi har tänkt att arbeta ämnesövergripande i svenska, matematik och bild.

 

 

 

 

 

———————————————————————————————-

Vid vårt första tillfälle pratade och diskuterade vi om hur många julklappar geten Gul har.
Vi började med att räkna de klappar som vi såg på bilden i boken. Eleverna upptäckte att det finns klappar som vi inte kan se och att det finns klappar i korgen och att det antagligen finns en korg på andra sidan också. De kom även fram till att antalet klappar beror på deras form och storlek.
Eleverna avslutade lektionen med att gissa vem julklapparna är till.

———————————————————————————————-

V 2.

Den här veckan har eleverna ritat geten Gul och hans klappar.
De har fått skriva hur många paket de tror att geten har och de har rimmat på ordet gul.

———————————————————————————————-

v. 3

Den här veckan har vi avslutat geten Gul med att mäta hur mycket papper det går åt till ett paket. Vi kom gemensamt fram till, efter flera förslag, att det behövs ca 40 cm x 30 cm.
Vi provade också hur långt snöre som behövs och vi kom fram till att det behöver vara ca 120 cm långt med rosetten.

  

_________________________________________________________

V 6
Den här veckan har vi ritat geten Blå och rimmat på ordet blå.

 

————————————————————

V 9
Den här veckan har vi känt på vikter och gjort enkla jämförelser.
” Att jämföra massa kan vara att uppskatta och jämföra vikten på olika föremål eller att med hjälp av en balansvåg avgöra vilket föremål som är tyngst.” Skolverket

  

  

Eleverna kom tillsammans fram till att potatis, frukt och att mjölk kan vägas i kg. Godis, körsbär och pålägg köper vi ofta i hg. Mycket lätta saker som papper, brev och löv kan vägas i gram.

———————————————————————————————-

V 11

Geten Röd har en förälder gjort till oss. Vi tackar!

  

Idag har har vi ritat geten Röd och vi har tillsammans rimmat på ordet röd.

———————————————————————————————-

V 12

I veckan har vi pratat om volym.
Vi har tittat på olika mått: liter, deciliter, matsked, tesked och kryddmått.
Barnen fick gissa hur många deciliter det behövs för att fylla ett litermått. De gissade på 10 och sedan provade vi och såg att det stämde.

 

Här kommer bilder från när vi bakade bröd tillsammans och använde oss av olika mått.

  

  

  

 

Nu är brödet klart och vi fick provsmaka.

  

Recept på gluten, laktos- och jäsfritt bröd.

5 – 6 dl glutenfritt mjöl
5 dl laktosfri fil
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl phsylliumfrö
1/2 dl fibrex
1/2 dl linfrö

Rör ihop till en fast smet. Häll smeten i en smord form. Grädda i 200 grader i ca en timme. Pensla med rapsolja.

Lycka till!

V.13

Den här veckan lyckades vi göra smör. Vi fick använda vanlig grädde.

  

 

V. 15
Våra ettor arbetar med geten Vit. Hur ska vi mäta för att tyget ska räcka? Ska tyget vara enkelt eller dubbelt? Vi kommer gemensamt fram till efter att vi provat, att det blir bäst om tyget viks dubbelt och då blir det småbitar kvar till benen och ansiktet.
  

  

  

_________________________________________________________

V18
Den är veckan har vi ritat geten Vit. Eleverna har rimmat på ordet vit. Gemensamt har vi uppskattat hur stor yta i boken geten betat av. Vi uppskattade antalet uppätna stubbar och kontrollräknade sedan.

 

Senare i veckan gick vi ut på skolgården och mätte omkretsen runt några träd. Vi hade med oss olika mätredskap såsom snöre, tumstock, måttband i olika längder och linjal. Vi började att uppskatta omkretsen runt en ek för att sedan mäta. Den största omkretsen som vi mätte var 6.30 meter. Eleverna delades därefter in i olika grupper och de fick själva mäta omkretsen på en björk och en ek. Eleverna fick snöre med sig som mätredskap.

  

  

  

Det längsta måttbandet var 50 meter. Det räckte så här långt.  Eleverna lade sig ner längs med måttbandet och nådde över 30 meter.

 

V.21

Vi avslutar vårt tema och sätter ihop våra arbetsblad till ett häfte.